
Europris er en ledende detaljhandelskjede med hovedkontor i Fredrikstad. Vi har bygget, videreutvikler og kontinuerlig forbedrer en helhetlig løsning for dataintegrasjon. Løsningen samler inn data fra

*Komplekse løsninger krever ulik kompetanse, men ikke nødvendigvis et fullt produktteam hele tiden. En enhet representerer fleksibel kapasitet på tvers av fag. En enhet kan være noen person på fulltid, eller flere personer i mindre stillinger. Slik får du akkurat den kompetansen du trenger, når du trenger den.
Hos Europris var utfordringen tydelig. Leverandørdata, butikkdata, transaksjonsdata osv. lå spredt i mange systemer. Systemene var hardkoblet, noe som gjorde dem sårbare og vanskelige å vedlikeholde, og endringer ett sted kunne skape problemer et helt annet sted. Når man har forskjellig data satt man også med forskjellige sannheter og varierende beslutningslag.
I prosjektets oppstart i 2019 satte vi sammen et hybridteam hvor Liflig tok ansvar for infrastruktur, backend, teknisk- og dataarkitektur sammen med kundeledere og systemeiere hos Europris. Gjennom tett samarbeid og iterativ utvikling bygde vi raskt funksjonalitet som ga umiddelbar gevinst. Løsningen ble en ny integrasjonsplattform hvor alle datakilder samles, renses og distribueres. Dataanalyseavdelingen fikk tilgang til komplette datamengder, sikkerheten økte og fikk totalt eierskap til dataen.
Teknologisk står løsningen på plattformen tilpasset AWS, utviklet i Kotlin, med robust infrastruktur, dataarkitektur, integrasjonsrammeverk og alarmering for å sikre kvalitet og stabilitet. Vi har også hatt sterkt fokus på GDPR og sikkerhet, slik at Europris får eierskap og kontroll over sin egen dataflyt.
Gjennom prosjektet har Lifligteamet utviklet seg i størrelse og kompetanse. Vi startet med 2 enheter med fokus på utvikling og integrasjon. Når Europris ønsket høyere fart i den mest intensive perioden, økte de til 2,5 enheter.
Fremover fortsetter Liflig med drift og kontinuerlig forbedringer på et lavere antall enheter. Når det oppdages muligheter for forbedring, effektivisering, og justering tar Liflig tak i dette. Sammen med Europris tar Liflig de nødvendige stegene slik at løsningen holder seg oppdatert med en organisasjon som er i full fart fremover, samt at driftskostnadene går ned. Når Europris kjøper nye systemer eller inngår nye datakilder, vil vi sikre at integrasjonen med plattformen går sømløst, at dataflyten er trygg og at nødvendige forbedringer implementeres raskt.
Når Liflig ser muligheter til ny funksjonalitet og nye behov presenteres dette for Europris. Europris kan velge hva de ønsker prioritere eller ikke. På den måten har Europris både fleksibiliteten til å øke farten og videreutviklingen hvis de ønsker, samt rådgivningen fra kompetente og oppdaterte fagfolk som kjenner løsningen inn og ut.
Verdien vi har skapt for Europris er tydelig: Data fra mange kilder er tilgjengelig på ett sted, i et konsistent format, klar for både operasjonelle systemer og analyse. Hver gang et kjøp registreres ved kassen, går dataen gjennom vår løsning – og bidrar til innsikt og god kundebehandling. Med Liflig som partner får Europris ikke bare en teknologiplattform, men en kontinuerlig utviklingspartner som sikrer varig verdi og fleksibilitet.
mos@capraconsulting.no
+47 977 56 819
